Stafettskrivning
 
User
Password
Go Write Me!
Make payments with PayPal - $1 or $1,000!
Mysjazzen

Statistics


Blue = Katarina Berlin
Green = Måns Svensson

   Tjenahejsan och välkomna till trendplaneringsmötet! Vi har en hel del att ta itu med eftersom lanseringen av höstens nya kollektion börjat samtidigt som vi ska ta itu med vår nya podcastsändning. Men grejen är tjejen som skulle sända, hon är sjuk dårå och vi måste omgående komma på vad vi göra nu. Kan inte du Pelle ta över och spela in ett medley eller nån bra jingel?


Så lät det
alltså när podcasten "Mysjazzen" av misstag råkade lanseras. Och nu lever vi med succén varje dag. Ingen kunde annat än förvånas när de hörde att årets podcast blev en så pass smal, nördig och rent ut sagt enkelspårig djupdykning i riktigt tam musik. Man undrade hur det skulle sluta och när. Men populäriteten bara steg och Pelles radioröst blev riksbekant eftersom han lät ganska säreget, faktiskt. Som ljummen kolasås som rinner över öronen beskrev man Pelles suggestiva stämma i den digitala etern. Pelle själv blommade ut i studion tillsammans med sina plattor och gäster. Från att ha varit relativt försagd och nästan folkskygg tidigare blev han närmast yvig och ibland nästan påstridig när han gick igång om olika sopransaxsolon som spelats genom tiderna. Man kunde höra hans karaktäristiska lätt nasala stämma i en mängd tonarter faktiskt. Dessutom fanns en humoristisk och föga seriös programpunkt med varje gång, där en anonym lyssnare ringde in och körde ett improvisationssolo på något slumpvis utvalt köksgeråd till stor förtjusning för rätt få.


Gästerna i programmet
var i stort sett vänner och bekanta sedan länge, vilket fick stämningen i studion att bli intern och gemytlig, man kunde nästan ta på de sköna vibbarna som fyllde studion. Om lyssnade riktigt noga så kunde man höra hur folk kliade sig i skägget och även varandra, att döma av de fniss och underliga kurranden som genljöd. Det dracks tydligen också en del under sändningarna, pysande ölburkar verkade höras i utkanten av ljudbilden. Vid ett tillfälle verkar någon riktigt bra packad faktiskt, men får intrycket att vederbörande ändå är på banan eftersom folk säger det.


I ett
för ovanlighetens skull rätt sansat program diskuterade man dansk tradjazz och gästades av den legendariska "Papa bue" som låg i sin kremeringsurna eftersom han var småväxt och morbid. och avliden, hävdade en som läst på Wikipedia, men denne tystades av ett saxofonsolo och sedan var det ingen som argumenterade mer. Andra gäster kom med olika mer och mer mindre genomtänkta analyser av detta och till slut rann det hela ut i sanden på ett rätt raffinerat sätt då ingen egentligen brydde sig.


I nästa avsnitt fortsatte
det lite diffusa jazzmysandet med en analys av den utveckling mot mer frimodiga och otvungna riff som dansk fusionjazz gjort.




Trots det stora
och mycket väl tilltagna utrymmet för inspelningen blev studion snabbt belamrad med instrument, pizzakartonger, tidningar, fyllda askkoppar, tomma ölglas och LP-konvolut. Ett skyddsombud påtalade den bristande ordningen ur brandskyddssynpunkt och uppmanade åtskilliga gånger Pelle att anlita städfirma. När uppmaningarna ignorerades, vände sig skyddsombudet direkt till polisen med problemställningen men fick bara en upptaget-ton till svar. Detta upprörde inte Pelle precis, inte ens när fastighetsägaren själv hörde av sig med hot om både det ena och det andra och vräkning om inte någon ansvarig såg till att det blev bättring. Efter en tid tog fastighetsägaren faktiskt i med hårdhandskarna och tvångsstädade lokalen. Det hela direktsändes i en youtube-kanal som fastighetsägarens son kort iinnan hade startat. Inslaget blev utnämnt till årets"Virala succé" och bidrog ofrivilligt till spridningen av mer reklam för Pelles pod.


Lanserandet av mysjazz-merchandise
var också en succé. Kepsar, t-shirts, små förargliga fejktatueringar med texten: "chilla med mysjazz", och små plastsaxofoner som man kunde blåsa en melankolisk trudelutt i. På gator och torg sågs folk stå och mysdigga till hissmusiksliknande jazzrefränger medan de försökte uträtta viktiga ärenden eller bara se sköna ut.


Men hur
kunde det komma sig att ingen brydde sig om de trendplanerare som alltmer högljutt sökte personal till sin fortsatta verksamhet och påstod att Pelle hade tagit sig friheter som han inte alls borde ha gjort då han drog igång mysjazzfebern.


Jo det beror på
, som allt annat, menade man att, marknadskrafterna är oberoende av, kommatecken. Vi kan inte påverka utvecklingen men den kan påverka oss och vi bör så långt det bara går gilla varandra och våra ömsesidiga tillkortakommanden. Men, förstås, bara jazzen kan skänka oss äkta glädje och sinnesfrid. Och bara mysjazzen gör oss hela i själen.   

  

Diskutera
Mysjazzen




Administrator: Anders Bylund